Probírané učivo 2. ročník

Rozlišujeme souhlásky tvrdé, měkké a obojetné.

Po tvrdých souhláskách píšeme Y.

Po měkkých souhláskách píšeme I.

2.TŘÍDA

Český jazyk: Hláska, slabika, slovo, věta.

Určujeme počet slabik ve slově a rozdělujeme slova na slabiky, počítáme slova ve větách a tvoříme věty s daným počtem slov.
Děti se učí větu správně zapsat, tedy správně oddělit slova a pamatují si, že každá věta začíná velkým písmenem a končí tečkou.
Velkými písmeny píšeme také vlastní jména, názvy měst, hor, řek, moří, států ... 
 
Slova dělíme na slabiky, slabiky dělíme na hlásky..
Napsaná hláska je písmeno.
 
Víme, kdy psát ú/ů.
 
Známe již SAMOHLÁSKY KRÁTKÉ A DLOUHÉ.
 
 

 


 DRUHY VĚT (oznamovací, tázací, rozkazovací a přací)
 
Klidná věta s tečkou tu je, 
povídá a oznamuje.
Táže se věta zvědavá,
kampak se otazník přidává?
Přísná věta chodí s křikem,
rozkaz píše s vykřičníkem!
 
 
 
 

Probírané učivo: 1. ročník

Ke čtení: čteme již ze Slabikáře. Denně budu dávat čtení za úkol. Čísla vybraných stránek si zapisujeme na záložku. Každý den, prosím, záložku kontrolujte a úkol ze čtení vždy podepište.  Dbejte, aby děti četly nahlas. Přednost dáváme plynulosti čtení a čtení bez chyb. Rychlost není tak důležitá. 

Pozor na zdatné "pohádkáře". Často si děti text zapamatují a při opakovaném čtení již nečtou pozorně, čtou "zpaměti" nebo si text upravují či hádají. Čtenářská dovednost je tak zkreslená. Proto budu nabízet domů další "doprovodné" texty ke slabikáři na trénování. V žákovské knížce se pak objeví známka ze čtení neznámého textu, která pak bude objektivním měřítkem čtenářského výkonu.

K psaní: prosím o nalinkování pomocných linek v písance tam, kde nejsou (většinou u přepisování z tiskacího písma do  psacího). Výšku linek naměřte podle předepsaných psacích písmen, ne podle velikosti tiskacího písma u přepisu. Začínáme psát již celá slova i jednoduché věty. Slovo píšeme vázaně, bez přerušování, ruku během psaní nezvedáme, jen lehce posouváme. Čárky ve slově píšeme až nakonec. Všechny děti již píší perem.  Hodnotím správný sklon a správné tvary písmen. DÚ ze psaní doporučuji nacvičit nejprve nanečisto.

Od 2. pololetí se již budeme více zaměřovat na opis slov a vět podle předlohy z psacího písma do psacího a také  přepis slov a vět z tiskacího písma do psacího. Čekají nás také první diktáty - nejprve písmen a slabik, později také slov. 

K matematice 

Sčítáme a odčítáme v oboru 0 - 20. Bez ukazování na prstech. Příklady typu 12 + 3,18 - 4 se dětem počítají dobře, v podstatě počítají jako v oboru do desíti, jen přidají desítku. Důležitá je ale představa čísla, proto ukazujeme čísla na číselné ose, na počítadle a oblíbené jsou také papírové penízky, které mají děti ve škole.

 

M - učivo z 1. třídy - sčítání a odčítání s přechodem 10 (můžete trénovat na internetu)
 
 
SČÍTÁME A ODČÍTÁME S PŘECHODEM DESÍTKY www.rysava.websnadno.cz/Matematika-2rocnik.html
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MŮŽETE PROCVIČOVAT NA: ŠKOLÁKOVĚ , na www.pripravy.estranky.cz nebo na  ONLINECVICENI

Další odkazy na učení on-line  najdete v rubrice on-line učení  

 
Zpíváme si:
 
Nestarej se, ženo má,
že my nic nemáme,
zabijeme komára,
masa naděláme,

Půl ho dáme do komína,
půl ho uvaříme,
nestarej se, ženo má,
že se nenajíme.

Pročpak bych se starala,
můj zlatej mužíčku,
vždyť mám ještě v komoře
z komára nožičku.
 
3. ROČ.
OPAKUJEME:

Český jazyk: Hláska, slabika, slovo, věta.

Určujeme počet slabik ve slově a rozdělujeme slova na slabiky, počítáme slova ve větách a tvoříme věty s daným počtem slov.
Děti se učí větu správně zapsat, tedy správně oddělit slova a pamatují si, že každá věta začíná velkým písmenem a končí tečkou.
Velkými písmeny píšeme také vlastní jména, názvy měst, hor, řek, moří, států ... 
 
Slova dělíme na slabiky, slabiky dělíme na hlásky..
Napsaná hláska je písmeno.
 
Víme, kdy psát ú/ů.
 
Známe již SAMOHLÁSKY KRÁTKÉ A DLOUHÉ.
 
 

Rozlišujeme souhlásky tvrdé, měkké a obojetné.

Po tvrdých souhláskách píšeme Y.

Po měkkých souhláskách píšeme I.


 DRUHY VĚT (oznamovací, tázací, rozkazovací a přací)
 
Klidná věta s tečkou tu je, 
povídá a oznamuje.
Táže se věta zvědavá,
kampak se otazník přidává?
Přísná věta chodí s křikem,
rozkaz píše s vykřičníkem!
 
ABECEDA
 
Bylo by to pro ostudu, neznat dobře abecedu.
Bylo by to pro ostudu, písmenek se bát.
Písmenek se bát nemůžem, stejně nám to nepomůže.
Písmenek se bát nemůžem, naučí nás psát:
A bé cé čé dé ďé é ef gé há chá í jé ká el em
en eň o pé kvé er eř es eš té ťé ú vé
dvojité vé iks ypsilon zet žet.
 

UČÍME SE PÁDY, MÁME NA TO HLAVIČKY

písnička ZDE

 
NOVÉ:
Čtenářská dílnička = jiná forma hodiny čtení. Každý si přinese do školy knihu, kterou přečetl nebo kterou právě čte. Ve dvojicích nebo trojicích si navzájem vyprávějí (říkáme, že "sdílí") o své knize. V druhé polovině hodiny někteří žáci (kteří mají již knihu přečtenou celou) "prezentují" svou knihu. 

Prezentace knihy = (ústně) - popis knihy: autor, (ilustrace), hlavní postavy, vlastnosti hlavních postav, stručně děj nebo zápletku. Šikovní čtenáři přečtou krátký úryvek. Více o dílnách čtení zde 

VYJMENOVANÁ SLOVA můžete procvičovat na Školákově:

skolakov.eu/cesky-jazyk-3-trida/

 

 
Matematika:
 
Opakujeme násobilku, sčítáme a odčítáme do 1000. 
Počítáme i písemně pod sebou
 
Učíme se řešit slovní úlohy a zapisovat je do sešitu: zápis (Z), výpočet (V), odpověď (O).
 
GEOMETRIE -  umíme rýsovat přímky, úsečky dané délky, měřit délku úsečky, nově POLOPŘÍMKA - viz. prezentace
 
NOVÉ: ZAOKROUHLOVÁNÍ ČÍSEL: vysvětlení zde
 
Násobíma a dělíme mimo obor násobilky
V
Prvouka: 
 
Místo, kde žijeme
Orientace v místě bydliště a školy, okolní krajina, světové strany.
Cesta z domova do školy
Obec, místní krajina – její části, poloha v krajině, význačné budovy
Dopravní síť

Rozmanitost přírody
Látky a jejich vlastnosti – změny, skupenství látek, vlastnosti látek
Životní podmínky –  světlo, teplo, živiny,voda, vzduch 
Půda – význam, složení.
Některé hospodářsky významné horniny a nerosty
Rostliny, houby, živočichové – popis, výskyt v regionu, význam pro člověka
Ochrana životního prostředí – likvidace odpadů
 
Vlastnosti látek - měření délky, hmotnosti, objemu, teploty
 
Vlastnosti látek - měření délky, hmotnosti, objemu, teploty
 

UČÍME SE O SLUNEČNÍ SOUSTAVĚ 

VIDEO      VIDEO           VIDEO     

Zpíváme si:
 
Nestarej se, ženo má,
že my nic nemáme,
zabijeme komára,
masa naděláme,

Půl ho dáme do komína,
půl ho uvaříme,
nestarej se, ženo má,
že se nenajíme.

Pročpak bych se starala,
můj zlatej mužíčku,
vždyť mám ještě v komoře
z komára nožičku.
 
 

 

 

Zpíváme si:
 
Nestarej se, ženo má,
že my nic nemáme,
zabijeme komára,
masa naděláme,

Půl ho dáme do komína,
půl ho uvaříme,
nestarej se, ženo má,
že se nenajíme.

Pročpak bych se starala,
můj zlatej mužíčku,
vždyť mám ještě v komoře
z komára nožičku.